A) KEPENTINGAN FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA

 SITI NURZAHIRAH BINTI MOHD ZULKIFLI, D20212099219

   Pendidikan di Malaysia telah berkembang semakin  pesat pada masa sekarang. Panduan utama di Malaysia ialah berdasarkan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).

  Pada tahun 1996, Akta pendidikan telah mewartakan perubahan Falsafah Pendidikan Negara (FPN) kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Menurut akta pendidikan 1996, penyataan Falsafah Pendidikan ialah

(Falsafah Pendidikan Kebangsaan)

‘Pendidikan di Malaysia adalah usaha berterusan untuk mengembangkan potensi individu secara keseluruhan dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmoni dari segi intelek, semangat, emosi dan jasad berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini bertujuan melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertakwa kepada Tuhan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berusaha untuk mencapai kesejahteraan diri dan menyumbang kepada kesejahteraan dan kesejahteraan keluarga, masyarakat dan negara.’


Antara kepentingan Falsafah kepentingan Kebangsaan:


Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) ini adalah bertujuan untuk mendorong tindakan pendidikan di Malaysia  ke arah trend pendidikan yang semakin maju.  Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) ini pada mulanya diterbitkan pada tahun 1996 sebagai penyempurnaan Falsafah Pendidikan Negeri (FPN). Falsafah ini menjadi prinsip dan panduan bagi para pendidik di Malaysia untuk memajukan lagi sistem pendidikan dalam mencapai visi dan misi negara kita. Oleh yang demikian, falsafah ini mempunyai kebaikan yang akan memberikan kesan positif dalam pelbagai aspek.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dapat menjadikan rakyat Malaysia sebagai insan yang seimbang  dari  segala aspek seperti intelek, rohani, emosi dan jasmani. Ini juga dapat melahirkan rakyat Malaysia yang lebih berpengetahuan, bertanggungjawab serta dapat memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara di masa akan datang.

   Objektif  Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) adalah untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmoni dari semua aspek kemanusiaan.

Selain itu, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) telah menentukan beberapa kurikulum yang perlu dilaksanakan oleh guru seperti Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK), Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) menjadi asas dan panduan dalam melaksanakan sistem pendidikan di Malaysia secara sistematik dan teratur. Hakikatnya, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) penting kerana dijadikan asas dan prinsip dalam melaksanakan kurikulum, bahan pembelajaran dan panduan pembelajaran yang perlu dilakukan oleh guru kepada pelajar agar perkembangan pendidikan di Malaysia semakin meningkat dan tidak luput tarikh.

 

Konsep pendidikan berterusan juga merupakan salah satu kepentingan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) untuk perkembangan pendidikan. Ini menunjukkan bahawa pendidikan berterusan tidak pernah terganggu dalam menerima pendidikan walaupun terdapat usia yang berbeza. Konsep pendidikan ini mempunyai 3 peringkat, iaitu tahap awal, peringkat sekolah dan tahap luar sekolah. Proses melanjutkan pelajaran bermula dari zaman kanak-kanak dan hanya mendapat pendidikan dari keluarga dan kemudian mendapat pendidikan formal di sekolah. Apabila mereka tamat sekolah, mereka akan mendapat pendidikan secara tidak formal dan menggunakan kaedah pembelajaran seperti melalui media massa.

Buktinya, dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) menekankan konsep pendidikan berterusan dalam pernyataan. Konsep ini juga termasuk dalam pelaksanaan pendidikan menurut Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Proses pendidikan berterusan bertujuan untuk membantu individu menyesuaikan diri dengan pelbagai perubahan.Ini juga membuktikan bahawa perkembangan pendidikan di Malaysia menurut Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) sangat luas dan konsep pendidikan berterusan sangat penting dalam memastikan semua rakyat Malaysia menerima pendidikan walaupun berbeza. generasi.

Kesimpulannya, falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) penting dalam perkembangan pendidikan terutamanya  di Malaysia kerana setiap struktur yang telah diterbitkan secara kritis oleh kerajaan dapat menjadikan negara Malaysia ini maju dalam sistem pendidikan dan selari dengan negara-negara moden  yang lain. Pendidikan yang diterima dan diajar oleh guru dapat melahirkan pelajar yang berkualiti dan menjadi insan yang lebih berguna serta seimbang dan harmoni dari semua aspek kemanusian dalam mencapai visi dan misi Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) iaitu memberi sumangan yang positif kepada negara dan masyrakat.


Comments

Popular posts from this blog

D) IMPAK PERANAN GURU KE ARAH MENCAPAI MATLAMAT PENDIDIKAN DI MALAYSIA