D) IMPAK PERANAN GURU KE ARAH MENCAPAI MATLAMAT PENDIDIKAN DI MALAYSIA
AHMAD ZAKWAN 'IZZUDDIN BIN MOHD NAZRI, D20212099212
Suatu unsur bitara yang tidak asing lagi dikalangan
masyarakat dunia ialah pendidikan. Sebelum era kemerdekaan lagi, kerajaan Tanah
Melayu telah mempunyai sistem pendidikan tersendiri yang mempunyai matlamat
tersendiri. Pada era marcapada, pendidikan merupakan tunjang utama dalam
pembangunan negara yang memerlukan sumber modal insan yang berkualiti yang
berasal dari keberhasilan sistem pendidikan bagi mengikuti arus permodenan yang
kompetitif. Oleh hal yang demikian, golongan diperlukan untuk merealisasikan
hasrat ini ialah guru yang merupakan tunjang utama sistem pendidikan.
Umum mengetahui bahawa matlamat
suatu sistem pendidikan itu berbeza mengikut era. Sistem pendidikan digubal
untuk menyesuaikan dengan keperluan keadaan negara pada ketika itu. Semasa era
masyarakat Melayu tradisi, matlamat pendidikan ketika merupakan keharmonian
sistem dan fungsi masyarakat di samping mengukuhkan hirarki status dan warisan.
Sistem pendidikan ketika itu berfungsi sebagai sokongan kepada pentadbiran
diraja agar tamadun Melayu ketika itu harmoni dan stabil. Pada era penjajahan,
sistem pendidikan ketika memfokuskan terhadap kehendak dan nilai penjajah.
Melalui sistem penjajahan Inggeris, pendidikan formal yang telah dilaksanakan
bagi menerapkan idealism isolasi, polarisasi, liberalisasi dan indoktrinasi.
Pada era 1990-an, Falsafah
Pendidikan Negara telah diubah kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang
mempunyai pengfokusan matlamat yang berbeza. Falsafah Pendidikan Kebangsaan
mempunyai matlamat yang dibahagikan 2 elemen, iaitu Intrinsik yang memfokuskan
pembangunan modal insan dan Ekstrinsik yang menggalakkan sumbangan setiap
warganegara terhadap masyarakat Malaysia.
Setelah menelusuri pelbagai
perubahan sistem pendidikan, kerajaan telah melaksanakan Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) yang telah dilaksanakan sejak tahun 2013 lagi. PPPM
merupakan suatu tunjang utama dalam usaha transformasi pendidikan ke arah pendidikan
Malaysia bersaing dengan negara lain di peringkat antarabangsa. Jika dilihat
dari sudut lain, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah mewujudkan visi
dan aspirasi dalam PPPM bagi mencapai hasrat tersebut. Bagi mencapai matlamat
yang dinyatakan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan, terdapat 5 aspek yang
wajib diterapkan dalam diri setiap guru bagi melahirkan modal insan yang
berkualiti di Malaysia
Guru sebagai pendorong pemikiran
aras tinggi
Guru merupakan suatu aset yang bernilai dalam usaha memupuk
kemahiran berfikir aras tinggi. Hal ini demikian kerana pemikiran aras tinggi
bakal melahirkan modal insan yang berkualiti tinggi dalam Malaysia. Guru
memainkan peranan menerapkan pemikiran aras tinggi ke dalam pelajar. Kemahiran
berfikir aras tinggi dapat ditanam dengan membiasakan pelajar dengan soalan
latihan yang mana jawabannya tiada di dalam buku teks. Hal ini memberi impak
kepada pelajar supaya menggunakan akal dan ilmu yang telah ditimba dari sesi
Pengajaran dan Pemudahcaraan (PdPc) dengan mengaitkannya dengan situasi sebenar
dalam kehidupan. Ini akan membuka minda pelajar untuk mengaplikasikan topik
yang telah dipelajari ke dalam kehidupan sebenar, bukan sahaja semata-mata
untuk cemerlang di dalam peperiksaan.
Guru juga bertanggungjawab memilih teknik yang lebih pragmatik dalam pengajaran sillibus bagi memudahkan kefahaman pelajar tentang topik yang dipelajari. Sebagai contohnya, guru boleh menggunakan teknik Pembelajaran Abad ke-21 (PAK-21) yang menggunakan cara pengajaran yang kreatif dan menarik. Teknik PAK-21 yang dinyatakan termasuk susunan meja pelajar PAK-21 dan teknik perbincangan yang menarik seperti Simultaneous Round Table dan Gallery Tour. Teknik ini bakal menarik minat pelajar ke dalam sillibus yang dipelajari kerana mereka dapat bekerjasama berbincang mengenai topik yang akan dirujuk dan difahami oleh pelajar kumpulan lain. Hal ini secara tidak langsung dapat memupuk semangat profesionalisme dan kerjasama dalam kalangan ahli kumpulan di samping memapankan lagi kefahaman pelajar dalam PdPc.
Guru sebagai pembimbing
Jika dilihat dari sudut lain, tugas guru itu bukan hanya
pada mengajar silabus dan topik di dalam buku teks, namun guru juga
bertanggungjawab mendedahkan pelajar terhadap cara menangani masalah yang
dihadapi dalam kehidupan. Hal ini demikian kerana terdapat ramai pelajar yang
mengalami kesukaran menyelesaikan masalah pada ketika dewasa dek kerana tidak
mempunyai kemahiran menyelesaikan masalah seharian. Oleh hal yang demikian,
guru berperanan membimbing dan mengajarkan kemahiran asas yang tidak diajarkan
dalam buku teks yang bakal membantu pembangunan insaniah pelajar itu supaya
mereka akan menjalani kehidupan yang harmoni pada masa hadapan.
Selain itu, guru juga memainkan
peranan dalam membimbing pelajar dalam aspek rohani. Kerohnian seseorang
pelajar itu amatlah penting bagi membentuk akhlak dan pegangan mereka. Hal ini
demikian kerana pegangan agama dapat mengukuhkan iman dan akhlak seseorang itu.
Guru wajarlah memperingati pelajar mengenai pegangan rohani di samping
mengajarkan mereka mengenai asas pegangan agama tidak kira agama masing-masing.
Guru sebagai ‘Role-model’
“Anak-anak ibarat kain putih, ibu bapa yang mencorakkannya”
Hal ini dapat dikaitkan dengan tugas seorang guru kerana
mereka ibarat ibu bapa pelajar di sekolah. Golongan muda mudah terpengaruh
dengan keadaan sekeliling mereka, terutamanya para guru yang merupakan punca
ilmu bagi mereka. Oleh hal yang demikian, guru hendaklah memaparkan sikap
profesional dan nilai murni sosial yang baik sepanjang bertugas di sekolah.
Pada waktu yang sama sahsiah tinggi
seorang guru telah diterapkan dalam Falsafah Pendidikan Guru kerana guru yang
berkualiti bakal melahirkan modal insan yang cemerlang pada masa hadapan. Sikap
pekerti mulia itu secara lazimnya sudah sebati dengan sahsiah diri setiap guru.
Dengan sikap pekerti mulia, guru secara tidak langsung menjadi agen perubahan
sahsiah pelajar dengan keperibadian yang ditonjolkan terhadap pelajar. Hal ini
dapat dibuktikan dengan sikap guru menolak anasir negatif seperti permainan
video game multiplayer apabila diajak oleh pelajar. Kematangan guru memilih
untuk menolak anasir buruk ini bakal dicontohi oleh pelajar dan akan mereka
gunakan ketika dewasa. Maka, ketika mereka meningkat dewasa mereka akan pandai
memilih haluan yang matang untuk kelangsungan hidup mereka.
Comments
Post a Comment