AHMAD ZAKWAN 'IZZUDDIN BIN MOHD NAZRI, D20212099212 Suatu unsur bitara yang tidak asing lagi dikalangan masyarakat dunia ialah pendidikan. Sebelum era kemerdekaan lagi, kerajaan Tanah Melayu telah mempunyai sistem pendidikan tersendiri yang mempunyai matlamat tersendiri. Pada era marcapada, pendidikan merupakan tunjang utama dalam pembangunan negara yang memerlukan sumber modal insan yang berkualiti yang berasal dari keberhasilan sistem pendidikan bagi mengikuti arus permodenan yang kompetitif. Oleh hal yang demikian, golongan diperlukan untuk merealisasikan hasrat ini ialah guru yang merupakan tunjang utama sistem pendidikan. Umum mengetahui bahawa matlamat suatu sistem pendidikan itu berbeza mengikut era. Sistem pendidikan digubal untuk menyesuaikan dengan keperluan keadaan negara pada ketika itu. Semasa era masyarakat Melayu tradisi, matlamat pendidikan ketika merupakan keharmonian sistem dan fungsi masyarakat di samping mengukuhkan hirarki status dan warisan. Sistem pendidika...
SITI NURZAHIRAH BINTI MOHD ZULKIFLI, D20212099219 Pendidikan di Malaysia telah berkembang semakin pesat pada masa sekarang. Panduan utama di Malaysia ialah berdasarkan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Pada tahun 1996, Akta pendidikan telah mewartakan perubahan Falsafah Pendidikan Negara (FPN) kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Menurut akta pendidikan 1996, penyataan Falsafah Pendidikan ialah (Falsafah Pendidikan Kebangsaan) ‘Pendidikan di Malaysia adalah usaha berterusan untuk mengembangkan potensi individu secara keseluruhan dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmoni dari segi intelek, semangat, emosi dan jasad berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini bertujuan melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertakwa kepada Tuhan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berusaha untuk mencapai kesejahteraan diri dan menyumbang kepada kesejahteraan dan kesejahteraan keluarga, masyara...
Comments
Post a Comment